Trender

Trendrapport: Koncept och pop up – så bygger varumärken fysiska kundrelationer
13 december, 2019
Trendrapport: Koncept och pop up – så bygger varumärken fysiska kundrelationer

Både fysiska butiker och e-handlare testar nya metoder för att bygga starkare kundrelationer. Två starka trender som hållit i sig de senaste.. Läs vidare »

Trendrapport: Snart är det Black Friday, och nu vill alla e-handlare ha en egen shoppingdag
5 november, 2019
Trendrapport: Snart är det Black Friday, och nu vill alla e-handlare ha en egen shoppingdag

Black Friday har länge ansetts vara världens största shoppingfest i e-handeln och en dag som de flesta e-handlare gör kampanj på. Men.. Läs vidare »

Trendrapport: e-handelns nya fraktsynergier
10 september, 2019
Trendrapport: e-handelns nya fraktsynergier

Att en friktionsfri och snabb köpprocess är avgörande för kundupplevelsen i e-handeln är känt sedan länge. En stor och viktig del av.. Läs vidare »

Ensam är inte stark – partnerskap ger riktning och kraft
20 december, 2018
Ensam är inte stark – partnerskap ger riktning och kraft

Detaljhandeln står under stenhård press från konsumenterna och digitaliseringen har förflyttat kundens måttstock till en ny nivå. Få aktörer klarar av att.. Läs vidare »

Lyft nya högtider till nya höjder
14 november, 2018
Lyft nya högtider till nya höjder

Alla älskar fest! Högtider innebär alltid koncentrerad konsumtion och att mer pengar spenderas vid speciella toppar i stället för jämnt under året… Läs vidare »

5 tips inför Black Friday
26 oktober, 2018
5 tips inför Black Friday

Att Black Friday har blivit en ny försäljningshögtid i handeln har väl ingen missat? Hur förbereder man sig om man har en.. Läs vidare »

EMV och starka varumärken vinnare i digitaliseringens spår
28 september, 2018
EMV och starka varumärken vinnare i digitaliseringens spår

Den digitala mathandeln med algoritmer och röstassistenter i spetsen är på väg att i grunden förändra kampen om marknadsandelar mellan dagligvarukedjornas egna.. Läs vidare »

Handelns delningsekonomi – delad personal är dubbel personal
19 augusti, 2018
Handelns delningsekonomi – delad personal är dubbel personal

I takt med att handeln möter en allt mer komplex och konkurrensutsatt värld ökar kraven på personalen och deras kompetens. Samtidigt är.. Läs vidare »

Butiken som bästa marknadsföring
22 maj, 2018
Butiken som bästa marknadsföring

Under en lång tid har butikens främsta syfte varit att locka till sig konsumenter som köper varor i butiken. Från att ha.. Läs vidare »

Inga fler Kinapaket?
13 april, 2018
Inga fler Kinapaket?

Digitaliseringen har på kort tid gjort detaljhandelns spelplan både global och politisk. Idag är det lika lätt för konsumenter att klicka hem.. Läs vidare »

Innebär obemannade butiker färre anställda?
16 mars, 2018
Innebär obemannade butiker färre anställda?

Att slippa köer till kassan samtidigt som butiken slipper ha kassapersonal kan ses som lockande för många tidspressade konsumenter och marginalpressade detaljister… Läs vidare »

Hur långt åker framtidens kund för att shoppa?
15 februari, 2018
Hur långt åker framtidens kund för att shoppa?

Konsumenterna har länge varit beredda att färdas långa avstånd för att shoppa. I takt med e-handelns framfart riskerar den stora handelsplatsen få.. Läs vidare »

Nya köpvanor ger avtryck i julruschen
15 december, 2017
Nya köpvanor ger avtryck i julruschen

Julmånaden december har länge varit en tid av shoppingfeber. År efter år slår julhandeln nya försäljningsrekord, inte minst tack vare befolkningstillväxt och.. Läs vidare »

Hållbarhet i handlarnas vardag – Lönsamhet i det lilla, nyttja butiken mer!
27 november, 2017
Hållbarhet i handlarnas vardag – Lönsamhet i det lilla, nyttja butiken mer!

Hållbarhet handlar om att ta största möjliga hänsyn till miljö och människor och samtidigt fokusera på lönsamhet. Hållbarhetsfrågorna är dock ofta stora.. Läs vidare »

Service tar över när handeln backar i stadskärnorna
20 oktober, 2017
Service tar över när handeln backar i stadskärnorna

För omkring 200 år sedan bodde cirka 90 procent av Sveriges befolkning på landsbygden. Idag bor omkring 85 procent i urban miljö.. Läs vidare »

Större kommuner driver tillväxten inom handeln – men hur länge?
24 augusti, 2017
Större kommuner driver tillväxten inom handeln – men hur länge?

Fysisk svensk detaljhandel har under den senaste tioårsperioden växt från 484 miljarder kronor år 2006 till 655 miljarder år 2016. Detta innebär.. Läs vidare »

Vilka köpcentrum växer mest?
21 juli, 2017
Vilka köpcentrum växer mest?

Finns det verkligen plats för alla nya köpcentrum? Är inte köpcentrum bara något förlegat och likt Domusvaruhusen snart bara historia i takt.. Läs vidare »

Mine, yours, ours!
11 juni, 2017
Mine, yours, ours!

Nyligen presenterade HUI Research, tillsammans med Tieto, en rapport om den framväxande delningsekonomin. Detaljhandeln är inne i den mest omvälvande fasen i.. Läs vidare »

Lönsamhet i klädhandeln
5 maj, 2017
Lönsamhet i klädhandeln

Klädhandeln hade ett starkt år 2015. Årstillväxten på 5,9 procent bestod i huvudsak av ökad försäljningsvolym och till en mindre del av.. Läs vidare »

Retail everywhere!
10 april, 2017
Retail everywhere!

År 2007 lanserade Apple den första iPhonen. Tio år senare har mobilen blivit en självklar del av vår vardag samtidigt som den.. Läs vidare »

E-handelns utveckling 2016
24 februari, 2017
E-handelns utveckling 2016

Allt fler köpavslut online – den fysiska handeln tappar Webbutikerna vinner snabbt mark på de fysiska butikerna. Inte bara omsättningsutvecklingen ökar i.. Läs vidare »

Mat på nätet – hur stort och hur fort?
1 februari, 2017
Mat på nätet – hur stort och hur fort?

Drömmen om den digitala mathandeln har funnits länge. Dagligvaruhandeln fanns med redan i e-handelns barndom men precis som vid många andra satsningar.. Läs vidare »

Arbetsgivarjul – hur påverkar det handeln?
23 december, 2016
Arbetsgivarjul – hur påverkar det handeln?

Det är en arbetsam jul som står för dörren. Årets jul- och nyårshelg innehåller ovanligt få lediga dagar. Beroende på hur högtidsdagarna.. Läs vidare »

Framtidens kompetensbehov inom handeln
2 december, 2016
Framtidens kompetensbehov inom handeln

Handeln befinner sig i en ständig förändring där format och form hela tiden uppdateras. De förändringar som sker påverkar förutsättningarna för företag.. Läs vidare »

Köpcentrumhandeln växer
25 oktober, 2016
Köpcentrumhandeln växer

Swedish Shopping Centre Directory (SSCD) är en årligen återkommande kartläggning av den svenska köpcentrumbranschen. I denna innefattas köpcentrum och handelsområden med minst.. Läs vidare »

Rekordmånga kommuner ökade omsättningen i detaljhandeln under 2015
15 september, 2016
Rekordmånga kommuner ökade omsättningen i detaljhandeln under 2015

Den svenska detaljhandelsförsäljningen blomstrade under 2015 i nästan alla av landets kommuner. Både hushållens köpkraft och den svenska befolkningen ökade och på.. Läs vidare »

Tjänster är framtiden för handeln
19 augusti, 2016
Tjänster är framtiden för handeln

Vi lever i ett samhälle som alltmer präglas av tjänster. Det syns inte minst genom att hushållen lägger en allt större del.. Läs vidare »

Vad innebär mobilen för köpprocessen?
30 juni, 2016
Vad innebär mobilen för köpprocessen?

Digitaliseringen har bjudit upp detaljhandeln till en ny dans. En dans där det inte längre är företagen som styr utan konsumenten. Vi.. Läs vidare »

Vad kan handeln lära av Airbnb och Uber?
16 juni, 2016
Vad kan handeln lära av Airbnb och Uber?

Handeln står inför många utmaningar både på kort och lång sikt. Lönsamhet, globalisering och digitalisering är bara några av exempel som kan.. Läs vidare »

Tar e-handeln över?
9 maj, 2016
Tar e-handeln över?

Löpsedlar utanför tidningskioskerna, intervjuer med näringslivets tungviktare om att man gasar på sin e-handel och färgrika rapporter om e-handelns starka tillväxt. Mediabuzzen.. Läs vidare »

Framtidens handelsplats
29 april, 2016
Framtidens handelsplats

E-handeln växer snabbt och tar allt större marknadsandelar av den fysiska detaljhandeln. Köpcentrum och handelsområden har dock haft en obruten positiv tillväxt.. Läs vidare »

Butikerna behöver rätt kompetens
7 april, 2016
Butikerna behöver rätt kompetens

Handeln är en viktig del av svensk ekonomi. Branschen står för 11 procent av det samlade värdet av alla varor och tjänster.. Läs vidare »

Nya butikskoncept
24 mars, 2016
Nya butikskoncept

Detaljhandeln är i förändring. Och den tekniska utvecklingen skapar nya konsumentbeteenden. E-handeln fortsätter att växa kraftigt och år 2015 passerade den 50.. Läs vidare »

Nyanlända ger effekt på detaljhandeln
1 mars, 2016
Nyanlända ger effekt på detaljhandeln

Nyanländas konsumtion inom detaljhandeln uppgick till runt 1 miljard kronor 2015 och väntas öka 2016. Detaljhandeln påverkas av både ny arbetskraft och.. Läs vidare »

Prenumerera på trender inom detaljhandeln

Boka personal nu

Klicka här

Några av våra uppdragsgivare