2019-11-05

Trendrapport: Snart är det Black Friday, och nu vill alla e-handlare ha en egen shoppingdag

Black Friday har länge ansetts vara världens största shoppingfest i e-handeln och en dag som de flesta e-handlare gör kampanj på. Men sett till enskilda e-handlare har sedan några år tillbaka en annan dag i november gett Black Friday konkurrens. Det är e-handelsjätten Alibabas Singles Day som infaller 11 november då de under förra året sålde varor för över 30 miljarder dollar.

Och trenden med stora aktörer som skapar egna shoppingdagar växer. Här är några stora shoppingdagar som e-handelsaktörer lanserat runt om i världen och som andra börjar ta efter:

Singles Day

Singles Day som koncept växte fram på kinesiska universitet i mitten av 90-talet, som ett alternativ till alla hjärtans dag och ett sätt för studenter att fira sitt singelskap. År 2009 började e-handelsjätten Alibaba marknadsföra Singles Day som en shoppingdag, och sedan dess har försäljningen online och i butik växt kraftigt för varje år – under Singles Day förra året sålde Alibaba varor för över 30 miljarder dollar.

Prime Day

Amazon kopierade år 2015 framgångsrecept Singels Day från Alibaba med en helt egen shoppingdag när företaget firade 20 år. De lanserade Prime Day som sedan dess är en två dagars köpfest varje år. Amazon offentliggör inte försäljningssiffrorna men flera uppskattningar för förra årets Prime Day ligger på runt 4 miljarder dollar.

Big Billions Day

I Indien har e-handelsföretaget Flipkart lanserat en egen shoppinghelg, Big Billion Day som lägligt nog sammanfaller med att många indier får sina årsbonusar. Big Billion Day har nu växt till Indiens största rea-dag.

Sverige

I Sverige uppmärksammades Black Friday för första gången 2013 och det ledde till en hundraprocentig försäljningsökning i e-handeln jämfört med en vanlig fredag. Tre år senare blev CDON första svenska e-handelsaktör att lansera en egen shoppingdag – Green Friday – och Elgiganten har sedan 2017 satsat på att lansera Singles Day i Sverige.

Men än så länge är Black Friday den största svenska shoppingdagen och det återstår att se om Singles Day eller någon annan ny shoppingdag kan komma att konkurrera i framtiden.

Josefin Holmqvist

Marknadsansvarig
Telefon: 076-049 82 62
E-post: josefin.holmqvist@storesupport.se

Storesupport i siffror

Aktuellt på Storesupport

Trendrapport: Koncept och pop up – så bygger varumärken fysiska kundrelationer
#Trendrapporter
Trendrapport: Koncept och pop up – så bygger varumärken fysiska kundrelationer

Både fysiska butiker och e-handlare testar nya metoder för att bygga starkare kundrelationer. Två starka trender som hållit i sig de senaste.. Läs vidare »

#Nyheter
19 december, 2019
Karriär inom detaljhandeln – här kan du växa och utvecklas

Allt fler vill ha ett flexibelt arbete där det finns tid över för andra intressen utöver jobb. Då kan Storesupport vara pusselbiten.. Läs vidare »

#Nyheter
12 december, 2019
Ny grafisk profil ska spegla Storesupports position

Storesupport uppdaterar den grafiska profilen med syfte att bättre symbolisera företagets position som modern helhetsleverantör till detaljhandeln. – Vi är väldigt nöjda.. Läs vidare »

#Nyheter
3 december, 2019
Extrajobbet fick Diana att byta bana – 17 år som konsult för Storesupport

I början av 2000-talet hade Diana jobbat med allt från produktion av metalldelar till försäkring samt studerat inom ekonomi, och var redo.. Läs vidare »

Några av våra uppdragsgivare