Trendrapport: Koncept och pop up – så bygger varumärken fysiska kundrelationer

Både fysiska butiker och e-handlare testar nya metoder för att bygga starkare kundrelationer. Två starka trender som hållit i sig de senaste åren är konceptbutiker och tillfälliga pop up-butiker.

I en tid av e-handel, självscanningskassor och hemleveranser är koncept- och pop up-butiker ett sätt för varumärken att skapa personliga möten och inspirera kunderna, med syftet att bygga eller stärka fysiska kundrelationer. Dessutom kan e-handlare öka försäljningen med 40 procent i det geografiska närområdet när en fysisk butik öppnar.

2017 valde H&M att lansera konceptbutiken Arket som säljer allt från kläder och inredning till kaffe och fikabröd. Idag har Arket 19 butiker i sju olika länder.

”Vi har funderat mycket kring vilken typ av butikupplevelse vi själva gillar – en plats där det är inspirerande att vara, där det är lätt att hitta det man letar efter. Vi har också känt ett behov av att erbjuda något mer än bara shopping. Därför kändes det som ett naturligt steg att också utveckla vårt eget kafé och göra det till en central plats i alla våra butiker,” sa Ulrika Bernhardtz, creative director på Arket till Residence i juni 2018.

Sedan 2017 har många butiker följt i samma fotspår, senast i raden den ekonomiskt krisande modekedjan MQ. Med över en halv miljard kronor i förluster gick de nyligen ut med hur de planerar att vända utvecklingen – genom att samtliga 119 butiker ska göras om till konceptbutiker under namnet Marqet.

”Som konceptbutik kommer Marqet utöka sortimentet med fler typer av produkter och tjänster för människor i dagens flexibla arbetsliv. Vi skapar en arena med tillfälliga samarbeten, fler inspirerande kollektioner och ett ännu större fokus på trender. Att vi gör detta över hela Sverige gör Marqet unikt,” sa Ingvar Larsson, vd för Marqet i ett pressmeddelande i november 2019.

E-handlarna ger sig in i matchen

Även e-handlarna vill åt de fysiska kundrelationerna och gör något snarlikt – tillfälliga pop up-butiker. Skönhetsbolaget Skincity valde nyligen att öppna en första fysisk butik, efter åtta år som e-handelshop.

”Vi ville ge våra kunder chansen att få uppleva Skincitys koncept på ett ännu närmare och mer personligt plan. Äntligen kan du få träffa din hudterapeut personligen och få en hudanalys direkt på plats,” sa Greta de Freitas, marknadschef på Skincity i ett pressmeddelande i oktober 2019.

En annan aktör som testat på formatet med bra resultat är NetonNet. Kedjan meddelade nyligen att utfallet varit gott och att de öppnar ytterligare tre pop up-butiker lagom till Black Friday och julhandeln.

”I gallerior får vi möjlighet att visa upp oss och möta kunder som kanske inte specifikt har valt att åka dit för att komma till oss. Det här är en möjlighet som hjälper oss att skapa och bygga kundrelationer över tid,” säger Peter Andersson, retailchef på NetOnNet i ett pressmeddelande i november 2019.

Enligt en undersökning från november 2019 gjord av systemleverantören Viskan, ökar e-handeln med 40 procent lokalt i det geografiska närområdet när en fysisk butik öppnar. Dessutom kan ökningen inte heller ses som kortvarig.

”Att försäljningen i e-handeln uppvisar en otvetydig ökning i det geografiska närområdet när en fysisk butik öppnar på en ny ort, visar hur betydelsefull omnikanalupplevelsen är,” säger Kristian Erlén, key account manager på Viskan på deras webb i november 2019.

Mötesplatser

Det finns också aktörer som använder båda formaten – Åhléns Outlet öppnade nyligen en pop up-outlet i ett befintligt Åhléns-varuhus i Sickla – en kombination av både koncept och pop up.

– Konceptbutikerna och pop up-butikerna fyller en liknande funktion, att fungera som en mötesplats för kunderna och varumärket. Det bygger upp känslan av närhet och gemenskap och gör att varumärket erbjuder något mer utöver själva köpet, säger Nina Bryngeld, key account manager på Storesupport.