2019-09-10

Trendrapport: e-handelns nya fraktsynergier

Att en friktionsfri och snabb köpprocess är avgörande för kundupplevelsen i e-handeln är känt sedan länge. En stor och viktig del av processen är att kunna erbjuda enkla fraktalternativ – om det upplevs krångligt och omständligt kommer kunden ofta att avbryta köpet. Som en följd ser vi nu att nya typer av samarbeten mellan aktörer från olika delar av e-handelskedjan skapas. 

I början av året avslöjade Ehandel.se att Klarna höll på att lansera Klarna Shipping Service, en ny tjänst med syftet att koppla ihop betalning och frakt. Under våren började flera större e-handelsaktörer använda den nya tjänsten.

”Kunderna får både en tydligare presentation av våra olika frakt- och leveransalternativ och kan genomföra sitt köp smidigare på färre klick,” säger Claudia Holm, projektledare inom affärsutveckling på KICKS e-handel som har implementerat Klarna Shipping Service.

Just färre klick för kunderna är en hörnsten i kundupplevelsen för de flesta e-handelsaktörerna, och genom att föra samman valet av frakt och själva betalningen till ett gemensamt steg förkortas hela köpresan.

Enklare skicka tio miljoner paket per år 

Det är inte bara frakt från e-handlare till konsument som kan effektiviseras genom nya samarbeten – auktionshandelsplatsen Tradera har ingått ett avtal med Postnord för att göra det enklare för kunderna att skicka varor mellan varandra och även följa transporten direkt på Tradera.

Traderas två miljoner användare skickar närmare tio miljoner paket varje år, och tidigare har de själva hanterat hela fraktprocessen. Med PostNord-samarbetet blir processen betydligt enklare.

”Vi ser att konsumenter idag som handlar på marknadsplatser på nätet också vill kunna köpa frakt direkt i köpprocessen. Samarbetet med Tradera är strategiskt viktigt för oss för att kunna tillgodose det här kundsegmentet,” säger Pontus Brohult, tjänsteägare PostNord Customer Portal.

”Tack vare vårt samarbete med PostNord kan vi erbjuda ett bredare utbud av leveransalternativ och en bättre helhetsupplevelse för våra kunder,” säger Traderas vd Stefan Öberg.

Smidighet avgörande för kundupplevelsen 

En tydlig trend i hur Sveriges e-handelsaktörer arbetar med frakt och logistik är att låta externa experter sköta driften, oavsett om man vill ta in kompetensen inhouse eller lägga ut på entreprenad, för att på så sätt göra kundupplevelsen så sömlös som möjligt.

– Smidiga frakt- och returhanteringsalternativ är avgörande för kundupplevelsen i e-handeln och det är tydligt att många aktörer nu vill hitta sätt att ta in expertis som enbart fokuserar på den delen. Jag tror att vi kommer se fler aktörer som outsourcar delar av eller hela varuflödesverksamheten, säger Magnus de Woul, vd för Storesupport Lager & Logistik.

Läs mer om Storesupports tjänsteerbjudande för lager, logistik och e-handel.

Josefin Holmqvist

Marknadsansvarig
Telefon: 076-049 82 62
E-post: josefin.holmqvist@storesupport.se

Storesupport i siffror

Aktuellt på Storesupport

Trendrapport: Snart är det Black Friday, och nu vill alla e-handlare ha en egen shoppingdag #Trendrapporter

Trendrapport: Snart är det Black Friday, och nu vill alla e-handlare ha en egen shoppingdag

Black Friday har länge ansetts vara världens största shoppingfest i e-handeln och en dag som de flesta e-handlare gör kampanj på. Men sett till enskilda e-handlare har sedan några år tillbaka en annan.. Läs vidare »

#Nyheter
12 november, 2019

En Ica-butik kan verka lik den andra men lokal försäljningsstatistik, typ av kundstock och sortiment kan påverka hur försäljningen ser ut. Sortimentsrevidering.. Läs vidare »

#Nyheter
16 oktober, 2019

När Ahlsell skulle bygga en ny, 4000 kvadratmeter stor Flagship Store i Mölndal var en av deras första åtgärder att kontakta Storesupport... Läs vidare »

#Nyheter
3 oktober, 2019

Storesupport rekryterar Joachim Holmner som ny affärsområdeschef med ansvar att vidareutveckla företagets erbjudande för varumärken inom bland annat merchandise, sortimentsrevidering, varuplock och.. Läs vidare »

Några av våra uppdragsgivare