Behöver du hjälp?
Vi vill gärna hjälpa dig!
Välj nedan vilket kontaktsätt som passar dig bäst.
Vi vill gärna hjälpa dig!
Välj nedan vilket kontaktsätt som passar dig bäst.
Coronapandemin har ställt till det för många branscher, varav vissa har drabbats hårdare än andra. Blir ordinarie personal sjuka kan det snabbt bli ett problem att få tag på kompetent och erfaren personal på annat håll. På Ica Supermarket Eneby i Norrköping uppstod behovet av extra bemanning när hela två tredjedelar av personalstyrkan plötsligt blev sjuka. Att lösa det med egen personal var helt enkelt en omöjlighet i detta läge och för att den dagliga driften inte skulle bli lidande fattade handlaren Anette Mai beslutet om att hyra in personal.
– Det var första gången på tio år som jag har behövt ta hjälp av ett bemanningsföretag. Jag hade tidigare hört talas om Storesupport genom andra kollegor som talat gott om dem, så jag sökte upp dem och fick snabbt återkoppling på min förfrågan, säger Anette.
Under tre veckor hyrde Anette in konsulter genom Storesupport. Hon förklarar att enkelheten och den snabba leveransen av erfarna konsulter har varit väldigt värdefull för butiken.
– Storesupport förstod min utmaning och vad jag behövde på riktigt. Utan dem hade vi inte klarat oss. Jag är jättenöjd med konsulterna som kom till vår butik och de funkade kanon med min ordinarie personal, vilket bekräftas både av konsulterna och min personal. Det kändes väldigt viktigt. Jag behövde verkligen snabbheten som Storesupport erbjöd och uppskattar deras rutiner för uppföljning efter avslutat uppdrag, förklarar Anette.
I en situation som denna finns det inte så många alternativ att välja mellan. Varorna måste fram för att leva upp till kundernas förväntningar, men också för att försäljningssiffrorna inte ska dala.
– När inhyrda konsulter kommer till arbetsplatsen är det jag som handlare som fördelar jobbet. Att den inhyrda personalen förstår vad det går ut på och snabbt kan leverera därefter är därför väldigt viktigt för att inte tappa i sälj. Jag behövde inte lägga tid på att lära upp konsulterna som kom till oss och deras kunskap var oerhört värdefull, säger Anette.
Efter ett lyckat uppdrag är ett nytt samarbete inlett där Ica Supermarket Eneby numera är en upplärningsbutik.
– Det innebär att Anette har ställt sin butik till förfogande för att Storesupport ska kunna utbilda personal fysiskt på plats både i kassan och i varuplocket. För att säkerställa att alla våra medarbetare har den kunskap som krävs får samtliga nyanställda en gedigen introduktion. Upplärningen görs med egen utbildare som har lång erfarenhet från arbete i livsmedelsbutik och vi på Storesupport har också möjlighet att göra det med vår egna utbildnings- och kvalitetsansvarige Jonas Toivoinen.
Anette har en jättefin butik och det är riktigt härligt att få samarbeta med en handlare som brinner för så mycket för sitt jobb som hon gör, säger Patrik Zebühr som är kundansvarig på Storesupport.
Samarbetet i sin nya form kan kort beskrivas som en win-win situation där Storesupport får låna butikens utrymmen och faciliteter för att ge medarbetarna chansen att lära sig arbetet i rätt miljö. Det stärker i sin tur kvalitén hos konsulterna och butiken får hjälp i det dagliga arbetet med varuplock och kassahjälp under utbildningstiden. Dessutom säkrar Anette möjligheten att få hjälp i framtiden.
– Det känns jätteroligt att få så fin respons från Storesupport gällande att det var ett så bra samarbete och nu vill använda oss som upplärningsbutik i Norrköping, säger Anette.
→ Läs vidare 4 saker du ska ha koll på innan du rekryterar extra butikspersonal inför sommaren
Så sparar du pengar på planerad och strategisk bemanning i din butik