Behöver du hjälp?
Vi vill gärna hjälpa dig!
Välj nedan vilket kontaktsätt som passar dig bäst.
Vi vill gärna hjälpa dig!
Välj nedan vilket kontaktsätt som passar dig bäst.
Att sätta en bygg- eller flyttdröm i verket är ett gigantiskt projekt där alla små och stora detaljer behöver bli perfekta. Och alla som gått igenom processen vet hur lätt det är att tappa bort någonting på vägen. VVS-grossisten Dahl kommer i december att flytta till en ny lokal i Haninge. Storesupport har tagit rygg på projektet och kommer att följa det från start till mål. Här är första delen.
___
Dahl ska flytta till ett hetare läge. Tydliga checklistor och en bygghandbok har underlättat projektstarten.
– De sparar oss massor av tid, säger distriktschef Lena Liljegren.
Juni 2022. Att Dahl ska byta lokal till ett bättre och mer synligt läge i Haninge utanför Stockholm har varit klart sedan 20 månader tillbaka, men nu börjar det faktiskt närma sig flytt. Den första oktober får man tillgång till den 2 800 kvadratmeter stora lokalen och nyöppningen väntas ske i god tid före årsskiftet.
Planeringsarbetet har gått i vågor men kommer den närmaste tiden att växla upp ordentligt.
– Det är då vi ska göra finplaneringen över hur allt ska gå till, säger distriktschefen Lena Liljegren.
Hon har jobbat hos VVS-grossisten i över fyra decennier och har fått upp en vana av projekt som dessa.
Det som är extra utmanande i Haninge är utformningen av den nya butiken.
– Den är i två våningar och har rulltrappa till övervåningen, något vi inte är riktigt vana vid. Normalt sett brukar vi kunna plocka in hela sortimentet med truck, nu behöver vi tänka till lite mer, säger hon.
För att få tid till det som är viktigt för Dahl, som att planera butikens utformning, har de tillsammans med fastighetsägaren plockat in externa resurser för att bygga om lokalerna så att de ska vara anpassade efter grossistkedjans behov.
Här spelar den internt upparbetade bygghandboken en central roll.
– Där står allt vi behöver, som färger, hur fasader ska se ut och hur vår kundfika ska vara utformad. Det är väldigt smidigt att sätta handboken i händerna på byggbolagen och på vår externa projektkonsult. Den rätar ut många frågetecken och spar mycket tid och frågor.
Dahl har jobbat upp en tydlig struktur vid om- och nyetableringar. En intern checklista är också framtagen för att inte missa några viktiga steg.
– I den finns allt som behöver göras. Säga upp avtal, kontakta leverantörer som vi hyr exempelvis skrivare och kassamaskiner av, ändra faktureringsadresser, planering för marknadsföring. Ja, allt vi kan tänkas behöva göra.
Även checklistan har skapats internt och bygger på erfarenhet från tidigare projekt.
– Den har varit med några år så vi har både hunnit fylla på och ta bort punkter, säger Lena Liljegren.
Parallellt med det praktiska byggarbetet har kedjans etableringssamordnare Viktor Blom ritat upp den nya butiken och dess inredning. Förslaget har därefter diskuterats och justerats så att sortimentet har kunna anpassats efter de nya förutsättningarna.
– Det är de frågorna vi jobbar med just nu.
Vilka utmaningar med projektet ser du framför dig just nu?
– Eftersom vi ska flytta med inredning och produkter från den befintliga butiken kommer den stora utmaningen att bli att packa ihop och flytta den gamla butiken. Där krävs en noggrann planering och rätt bemanning. Men det brukar lösa sig internt, det finns stort engagemang bland medarbetarna där alla är sugna på en ny butik.
Hur skulle du säga att ni ligger till med projektet?
– Hittills har allt gått enligt plan men de kritiska stegen kommer senare, säger Lena Liljegren.
___
Läs nästa del av Dahlflytten och mer om butiksutveckling och butiksbyggnation här.
Kontakta oss om du vill veta hur Storesupport kan hjälpa dig med ombyggnation och butiksmiljö.