Behöver du hjälp?
Vi vill gärna hjälpa dig!
Välj nedan vilket kontaktsätt som passar dig bäst.
Vi vill gärna hjälpa dig!
Välj nedan vilket kontaktsätt som passar dig bäst.
Det är i butiken som majoriteten av alla köpbeslut fattas. Av den anledningen är en kvalificerad säljbearbetning avgörande för att försvara och utveckla ditt varumärkes position och försäljning. Gapar din hylla tom finns det risk att kunderna som hade för avsikt att köpa din produkt istället väljer ett annat varumärke. Tomma hyllor innebär försäljningstapp och är ur flera aspekter något man vill motarbeta på alla sätt.
Det är vanligt förekommande att man lägger över två distrikt på en säljare för att täcka upp, vilket eventuellt är något som du känner igen dig i. Detta är något som däremot brukar leda till sänkt kvalité. Alltså raka motsatsen till vad man egentligen strävar efter.
Ger du din säljkår bästa möjliga förutsättningar? Låt oss berätta hur du kan öka effektiviteten på din säljkår genom att ta hjälp av en samarbetspartner.
Ha koll på dina siffror och få koll på hur det ser ut i hyllan. Genom att använda en samarbetspartner får du opartisk och korrekt löpande rapportering av det faktiska läget, t ex att bättre förstå vart era produkter är placerade, antal face av ert varumärke/produkter eller om det är slut i hyllan.
Använder du en samarbetspartner är det möjligt för säljkåren att lägga tiden på att sälja istället, samtidigt som data kan ge en indikation på hur arbetet kan effektiviseras. Med högre närvaro kan du säkerställa rätt försäljningsvolym och kan på ett proaktivt sätt undvika både hål i hyllan och försäljningstapp.
Säkra att du har rätt person på rätt plats. Du kan öka distributionen med hjälp av en samarbetspartner som redan har en hög närvaro i många butiker. Att frigöra mer tid till säljkåren, genom att exempelvis ta bort plock från deras arbetsuppgifter, får de mer tid att sälja och säkerställa en fortsatt hög distribution. Färre andra arbetsuppgifter innebär kort och gott mer säljtid.
Genom att samarbeta med en samarbetspartner kan du utveckla butiksförsäljningen maximalt där ditt varumärke representeras på bästa sätt.
Kanske behöver du bara säljkraft under specifika perioder? Fördelaktigt är då att hyra in säljare enbart för de perioder när det behövs. Exempel på sådana perioder kan vara under försäljningstoppar, nylanseringar, högtider, kampanjer, högsäsong eller ökat säljtryck. Se då till att göra din research för att säkra att du väljer en partner som kan erbjuda erfaren personal med god kunskap inom just ditt område.
I samarbete med en samarbetspartner får du erfarna säljare när du behöver dem som kan vara där mer frekvent och vakta hyllan för att se till att allt är snyggt och påfyllt, medan andra säljare kanske är där med en frekvens på var 8:e vecka. Värt att ha med i beräkningen är att du dessutom slipper upplärningsperioden om du hyr in säljare.
→ Läs vidare Att tänka på för att undvika försäljningstapp