Att tänka på för att undvika försäljningstapp

Försäljningen är vad som avgör ditt varumärkes framgång. Dina intäkter kommer ju trots allt från dina kunder och att en betydlig del av alla köpbeslut tas i butiken har du förmodligen stenkoll på. Därför är det rentav avgörande att ha en kvalificerad säljbearbetning för att både försvara och utveckla din position.

Anledningarna till försäljningstapp kan variera, men ofta kan du göra något för att aktivt undvika det. Gör du i dagsläget vad du kan för att motarbeta dalande försäljningssiffror? Nedan har vi sammanställt två viktiga frågor för dig att ställa dig och två viktiga påminnelser för att undvika försäljningstapp.

Två frågeställningar att fundera över:

Vilken påverkan har en sjukskrivning egentligen på ditt distrikt?

Det är vanligt att man lägger över två distrikt på samma säljare för att täcka upp. Kanske känner du igen dig i det. Dock leder detta ofta till sämre kvalité, vilket är raka motsatsen till vad man egentligen eftersträvar. Om säljaren mot förmodan skulle bli sjukskriven – vad gör du då?

För att undvika detta är det bra att ha en plan för hur du ska täcka oförutsedda bortfall, som exempelvis att ha en etablerad relation med en partner som förstår ditt varumärke och försäljningens vikt. Genom en partner får du tillgång till ett stort nätverk av gedigen erfarenhet och kompetens som kommer att gynna dina affärsmål.

Att kontinuiteten är så oavbruten som möjligt är A och O, så viktigt är att du jobbar proaktivt på denna punkt. Vikten av försäljningen vet vi lika väl som du hur tungt den väger, vilket leder oss in på nästa punkt.

Hur farligt är det med ett hål i hyllan och vad innebär det?

Hål i hyllan är inte bara en förlust av försäljningstillfälle. Du riskerar även att förlora din plats direkt till butikens EMV, eftersom de till varje pris vill undvika hål i hyllan. Dessutom riskerar du att tappa förtroendet hos butiken om du inte sköter din distribution, samt att tappa din försäljning till en konkurrent.

Hål i hyllan innebär försäljningstapp och är av flera anledningar något du vill motarbeta i största möjliga mån. Genom högre närvaro säkerställer du rätt försäljningsvolym och kan på ett proaktivt sätt undvika både tomma hyllor och sjunkande försäljningssiffror.

→ Läs vidare Så ökar du effektiviteten på din säljkår

Två påminnelser om vikten av att:

Håll koll på dina siffror

Om du inte har koll på hur dina siffror ser ut, har du heller ingen kontroll. Med data från butikerna som stöd kan du ta kontroll över din närvaro, vilket hjälper dig att optimera och öka förståelsen för hur det faktiskt ser ut.

Anlitar du en samarbetspartner får du löpande rapportering som är opartisk, ärlig och korrekt.

Bibehålla goda relationer

Detta är en given punkt, men ack så viktig att lyfta. Goda relationer med butikernas inköpare är viktigt ur flera aspekter. Som vi nämnde ovan riskerar du att förlora förtroendet hos butikerna om du inte sköter din distribution.

Kan du inte upprätthålla goda relationer med butikernas inköpare riskerar du kort och gott din plats. På denna punkt ska det helt enkelt inte brista. Därav kan det vara en god idé att anlita en expert inom området som vet vad som krävs.