Så minskar du svinnet i butiken:
Sex snabba svinntips

Svinnet i dagligvaruhandeln blir mindre, visar färska siffror från Naturvårdsverket. Men det finns mer att göra.

– Hantera maten med respekt och exponera varor som närmar sig bäst före-datum, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go. 

Bild: Too Good To Go

Enligt färska siffror från Naturvårdsverket minskade svinnet i dagligvaruhandeln med nio procent mellan 2020 och 2021. Men mycket mat går fortfarande förlorad. Enligt Naturvårdsverkets beräkning åkte 91 000 ton mat i butikernas avfallscontainrar under 2021. En siffra som går att slipa till rejält, menar Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.

– Matsvinnet är ett enormt problem. Ska vi nå FN:s klimatmåltill att halvera svinnet till 2030 behöver det ske en drastisk förändring. Det är ont om tid, men inte omöjligt, säger hon.

För butiker handlar det mycket om att börja med att synliggöra sitt svinn för att skapa insikter.

”Börja mäta, förstå problematiken och
bygg därefter en handlingsplan.”

Framförallt kan handeln bli duktigare på att rädda delar av produkter, tror Sofia Edholm.

– Tänk dig ett nät med citroner där en är dålig. Det är lätt att kasta alla, men öppna nätet och sälj styckvis istället. Mycket handlar om att hitta nya sätt att slänga mindre.

Svinn är dock inte bara en miljöfråga. Att slänga fullt ätbara varor är också en stor ekonomisk förlustaffär för matbutiker. Men Sofia Edholm förstår rädslan över att “prisreducerad svinnförsäljning” ska kannibalisera på den ordinarie. 

– Jag har inga siffror, men kan förstå att man som handlare och butikschef våndas över detta.

För att minska den oron har Too Good To Go skapat en app där butiker kan sälja en påse med blandat innehåll som närmar sig bäst före-datum till ett kraftigt reducerat pris. Det exakta innehållet får kunden veta först när påsen hämtas.

– Kunderna uppskattar överraskningsmomentet i kassarna och det minimerar risken för butikerna att minska fullprisförsäljningen, säger Sofia Edholm.

___

Sex snabba svinntips 

1. Synliggör svinnet. Det första, och viktigaste steget i processen mot mindre svinn, är att synliggöra det. Utan insikt vet man inte vad man ska göra. Ta reda på hur ditt svinn ser ut och sätt upp en handlingsplan för hur du ska minska det.

2. Inspirera. Varor som är på väg att bli svinn kan behöva en hjälpande knuff mot försäljningen. Jobba med inspirerande recept, både i butiken och via sociala kanaler, för att hjälpa kunden att ta den där lite skrumpna paprikan.

3. Samla exponeringen. Använd dig av en dedikerad svinnhylla där du samlar alla produkter som närmar sig sitt bäst före-datum och gör denna hylla aptitlig. “Ibland kan man se “Ät snart-varor” i en störtkorg och tänka att det ser ut som en soptunna. Ha respekt även för denna maten och exponera den värdigt”. Att sambandsexponera passande varor intill svinnhyllan lyfter känslan ytterligare.

4. Jobba med illusioner. Bröd-, och frukt- och gröntavdelningen är de avdelningar som är allra mest känsliga för svinn. Jobba därför med illusionsexponeringar. Speglar, smarta vaggor och  exponeringsmattor med bilder på produkterna skapar en maffig känsla utan att du behöver överdriva mängden i hyllan. 

5. Se över varorna. Varor som innehåller fler produkter, säg en påse äpplen, blir svår att sälja om ett äpple har förlorat sin glans. Samma sak med en påse mjöl som tappats i golvet, ingen kommer att köpa. “Men det gör inte allt mjöl eller alla äpplen dåliga. Släng inte hela förpackningen utan  se vad du kan ta tillvara på”.

6. Hitta nya försäljningsvägar. Tänk utanför boxen när du ska minska ditt svinn. Var kreativ och hitta andra sätt att sälja bort varorna innan de hamnar i soptunnan. “Det kan vara allt från exponering till ny försäljningskanal, som vår maträddar-app”, säger Sofia Edholm.

___

Fakta: Det är Too Good To Go

Världens största matsvinnsaktör som erbjuder en marknadsplats för butiker, restauranger och caféer att sälja varor som närmar sig bäst före-datum, är utsorterade eller överskott som riskerar att bli svinn i slutet av dagen. Dessutom genomför de lobbyverksamhet och tar fram skolmaterial om matsvinn.

Räddade måltider sedan starten: 198 miljoner 

Grundat: I Danmark 2016 

Antal länder: Finns i dag på 17 marknader, bland annat USA, Kanada

Antal anställda: 1000 personer globalt

Sverigechef: Sofia Edholm 

Antal anslutna butiker i Sverige: 1500