Har du koll på basen?

2017-06-21

Agneta Olofsson är Storesupports exponeringsstjärna. Med sina 20 år av kreativ försäljning inom detaljhandeln kan hon allt inom kundvarv, exponeringar, visual merchandise, kundflöden, etableringar och butiksutveckling. Här kommer hennes tankar kring vikten av det optimala kundmötet.

Har du någonsin upplevt vad en stökig och lite smutsig butik gör med magkänslan när du lämnar butiken? ”Dit går jag inte gärna igen…” har kanske ekat i tanken för att sedan bli ett faktum. I vårt WOM-samhälle (Word of mouth) vill vi inte sätta dåliga känslor i magen på våra viktiga kunder, vi vill få dem att berätta för grannen eller kollegorna på jobbet om den fantastiska butiken som gav det där extra.

Vad är då grundläggande för det optimala kundmötet? Basen!
* ordning och reda
* rent och städat
* välfyllt
* tydlig priskommunikation
* inspirerande exponeringar
* fräscha butiker
* genomtänkt belysning
* trevlig, uppmärksam och kunnig personal

Så enkelt och basalt men ändå inte alltid en självklarhet. Människans köpbeslut fattas på känslor och där 70% av köpupplevelsen baseras på hur kunden kände sig och blev behandlad. I min mening är det avgörande att ha koll på basen då det är fundamentet till bra försäljning och lojala återkommande kunder.Många befarar att näthandeln kommer ta över fullt ut men även näthandeln har ett behov av ”fysisk existens”. Se bara på bl a Bubbleroom och nu Zalando som funderar på att etablera butiker. Jag tror inte näthandeln kommer ta över, men butiker behöver vara vaksamma på sin existens och ta vara på den stora fördel de faktiskt har – kundmötet! Det är otroligt avgörande att satsa på det personliga mötet för att kunna ge sina kunder ett genuint och inspirerande besök. Något som näthandeln inte kan konkurrera med på samma sätt.

In Store Control skulle hjälpa många retailers att bli mer framgångsrika. Känner du igen dig, om bara så lite, är du alltid välkommen att slå mig en förutsättningslös bas-signal!

Agneta Olofsson
Concept Manager Solutions