Har din butik råd att inte göra sortimentsrevidering? Hitta frekvensen som ger bäst effekt!

Med sortimentsrevidering får lönsamma produkter den plats som de förtjänar, hyllvärmare fasas ut och nyheter synliggörs och kan upptäckas snabbare.

Kort beskrivet skapar sortimentsrevidering lönsamhet och ökad försäljning genom att rätt produkt står på rätt plats, vid rätt tid. Ändå är det något som inte har högsta prioritet hos alla, dock är det något som alla butiksägare vet innebörden av och att det egentligen behöver göras.

Det är aldrig för sent att börja, men vart börjar man? För att göra allt lite enklare går vi igenom vilken den bästa frekvensen på sortimentsrevideringen är och när ska du bör göra det.

3 snabba om sortimentsrevidering

1. Rekommendationen för sortimentsrevidering omfattar aktörernas sortiment och delar upp dem i ett antal revideringsområden som innehåller ett antal revideringstillfällen (s k ECR-tidsfönster).

2. När i tiden som sortimentsrevideringstillfället äger rum kallas för revideringsvecka och sker var fjärde vecka.

3. Revideringsveckan går hand i hand med nyhetslanseringar från leverantörerna, vilka också sätter spelreglerna gällande sortimentstema och frekvens.

→ Läs vidare De mest kostsamma fallgroparna att undvika vid sortimentsrevidering

Ökad försäljning med sortimentsrevidering

Dina kunder kommer att förvänta sig att butikerna är uppdaterade med nyheter som de sett i reklam och är därav något som de kommer att hålla ögonen öppna efter nästa gång de är och handlar.

Därför är det viktigt att man som butik håller sortimentet uppdaterat och relevant för att bibehålla kundflöde och marginal. Håller du däremot inte sortimentet uppdaterat riskerar du i stället att förlora värdefulla kunder och dina marginaler minskar.

Frågan är om din butik har råd att inte göra sortimentsrevidering? 

– Storesupport hjälpte oss med en sortimentsrevidering på kolonial i oktober. Resultatet blev en försäljningsökning på 24% i november och en total försäljningsökning på 10 procent. Jag skulle rekommendera denna tjänst till alla som vill öka sin lönsamhet i butik, säger Babak Rezaei som är Butikschef på Ica Nära Länghem i Borås

→ Läs vidare Så ökade Ica Länghem sin försäljning med sortimentsrevidering