Behöver du hjälp?
Vi vill gärna hjälpa dig!
Välj nedan vilket kontaktsätt som passar dig bäst.
Vi vill gärna hjälpa dig!
Välj nedan vilket kontaktsätt som passar dig bäst.
Hållbarhet handlar om att ta största möjliga hänsyn till miljö och människor och samtidigt fokusera på lönsamhet. Hållbarhetsfrågorna är dock ofta stora och komplexa och kan därför uppfattas behöva tas om hand av de största detaljhandelsföretagen som har muskler och resurser. Detta framgår inte minst av Svensk Handels återkommande Hållbarhetsundersökning som under flera år visat att ett aktivt hållbarhetsarbete är väletablerat i de stora detaljhandelsföretagen, men mycket mindre i företagen med mindre än 10 anställda. En trolig anledning till detta är att de små detaljhandelsföretagen inte anser sig ha tid eller resurser för att jobba aktivt med hållbarhet.
Andel handelsföretag per storleksklass (antal anställda) som arbetar aktivt med hållbarhet
Källa: Svensk Handels Hållbarhetsundersökning 2016
Men – hållbarhetsarbete behöver inte betyda att man behöver måla med den stora penseln. Varje enskild butik kan oavsett storlek bidra genom att arbeta i det lilla. Att jobba med hållbarhet i liten skala kan ge även de små företagen ett stort lyft vad gäller lönsamhet, varumärke och lojalitet. Enligt analysföretaget Nielsen ökade försäljningen av varor från varumärken som visat att de arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor med mer än 4 procent globalt under 2015, medan varumärken utan visat hållbarhetsfokus växte med mindre än en procent.
Butiken är i många fall klart underutnyttjad i hållbarhetsarbetet. Handlarna kan arbeta aktivt med hållbarhet på sätt som är så självklara att många kanske inte ens tänker på det. Ett sätt är att skicka emballage och kartonger till återvinning. Ett annat att byta ut alla lampor i butiken till LED, vilket sänker elräkningen samtidigt som lamporna genom sin långa hållbarhet sparar på energi- och råvaruåtgång i produktionsledet. Det sistnämnda är ett tydligt exempel på när miljömässig och ekonomisk hållbarhet går hand i hand.
Butiken är även i många fall underutnyttjad i den direkta relationen till kunderna. Att tillhandahålla och tydligt exponera hållbara varor är ett sätt att möta rådvilla konsumenter som vill konsumera utan att få dåligt samvete. Ett annat är att ha välinformerad personal som uppmuntrar och positivt uppmärksammar kundernas val. Ett viktigt inslag i detta är att snabbt uppfatta vilka hållbarhetsrelaterade frågor som är aktuella i media. Sannolikt kommer dessa ämnen att plockas upp av konsumenterna och resultera i frågor i butiken. Då gäller det att ha butiksmedarbetare som har förberedda och informerade svar på frågorna för att inte riskera att kunden går till en annan butik och gör sina inköp.
Marknaden för hållbara varor växer starkt. Exempelvis prognosticerar Ekoweb att svenskarna kommer att köpa ekologiska livsmedel för över 27 miljarder kronor i år. Inom mode- och leksaksbranscherna är hållbara varor redan i dag ett framgångskoncept, med exempelvis ekologisk bomull som en hygienfaktor. För att behålla eller locka fler engagerade kunder är det av yttersta vikt att anpassa sig till den hållbara samhällsströmningen. Hållbarhet behöver därför bli en naturlig del av alla handlares vardag, där var och en drar sitt strå till stacken efter sin egen förmåga.