Behöver du hjälp?
Vi vill gärna hjälpa dig!
Välj nedan vilket kontaktsätt som passar dig bäst.
Vi vill gärna hjälpa dig!
Välj nedan vilket kontaktsätt som passar dig bäst.
När Dahl byter läge i Haninge ska antalet artiklar öka med över 50 procent. Nu lägger teamet bakom flytten stora resurser på att få till sortimentet.
– Det är ett gediget manuellt jobb, säger distriktschef Lena Liljegren.
Ja, flytten närmar sig med stormsteg för Dahl-butiken i Haninge. Nu när det bara är några veckor kvar till dess att VVS-grossisten får tillgång till den nya butikslokalen är det stort fokus på vad den faktiskt ska innehålla.
Med ökad yta finns också möjlighet till ett större sortiment. Antalet artiklar ska vidgas från 7000 till 11000.
– Så nu sitter vi och manuellt går igenom hur en av våra andra butiker i Årsta, med stort sortiment, har sålt på rullande tolv månader. Det ger oss en bra fingervisning om vilket sortiment vi ska plocka med till den nya butiken. Vi lusläser inte varje rad, men går igenom varje sortimentsgrupp noga.
Ett tidskrävande men viktigt jobb, menar Lena Liljegren.
– Det har tagit några veckors arbete, men det är det värt. Ju bättre vi gör det nu ju mindre kommer vi behöva justera senare. När man öppnar nytt vill man inte ha nollsäljare som vi behöver göra oss av med på sikt, säger hon.
Redan om ett par veckor får Dahl alltså tillträde till den nya lokalen som redan nu, ett par veckor före tidplanen, står färdigbyggd.
– Det är ovanligt. Vi fick faktiskt frågan om vi ville komma in tidigare än första oktober men håller oss till ursprungsplanen.
Under de första två veckorna efter inflytt ska inredningen sättas upp, därefter ska de nya produkterna få ta plats.
– Men det tar mellan fem och sex veckor att fylla på med de 4000 nya artiklarna i sortimentet. De ska plockas, fraktas och packas upp. Ett tidskrävande jobb.
Parallellt utökar Dahl sortimentet i den befintliga butiken.
– Vi har redan nu tajtat till sektioner och skapat provisoriska fack och fyller på så mycket vi bara kan i den gamla butiken. Sortimentet där har vidgats med 600 artiklar.
Varför gör ni det? Det blir ju mer att flytta?
– Absolut, men det ger oss tid att förjobba en hel del, få in varorna i befintliga gondoler som ska flyttas med och på så sätt spara tid i ett senare skede.
Nu börjar tidplanen också bli mer detaljerad för flytten. Öppningsdatum beräknas till måndagen den femte december.
I normalfallet brukar en flytt beräknas ta tre till fyra dagar. I det här fallet, där Dahl ska bemästra den nya lokalens utformning i två våningar och utmaningarna med en rulltrappa, har man avsatt en hel vecka. Men den kund som faktiskt vill kommer ändå att med vissa begränsningar kunna handla under tiden.
– Vi håller stängt men har vi kvar varor på hyllorna kommer vi självklart låta kunderna handla för att upprätthålla servicen. Vi kommer under flyttdagarna också kunna hänvisa kunderna till våra andra butiker i Sköndal och Huddinge
Sist vi pratades vid sa du att allt gick enligt plan. Hur är känslan nu?
– Att det fortsatt är full koll på läget. Vi håller oss till våra checklistor och planer.
Så vad väntar framåt?
– Tillbaka till checklistan. Där är det bland annat utrensning i den befintliga butiken på sådant som vi inte längre behöver ha kvar, gamla pärmar och liknande. Och så behöver vi börja spara på oss flyttemballage. Butikerna får en hel del pallar och pallkragar i verksamheten och dessa ska vi försöka återanvända så slipper vi köpa in den typen av material.
Hur håller budgeten för projektet?
– Jag är övertygad om att vi ligger enligt plan, jag har inte hört annat, säger Lena Liljegren.
___
Läs även den första delen om flytten och nästa del där du får en första titt på de nya lokalerna.
Kontakta oss om du vill veta hur Storesupport kan hjälpa dig med ombyggnation och butiksmiljö.