En första titt på Dahls nya lokaler

Dahl har fått tillträde till den nya butikslokalen i Haninge. För att komma framåt med flytten har planeringsgruppen delvis tvingats backa och tänka om.

– Men vi är tokflexibla, säger distriktschef Lena Liljegren.

Distriktschef Lena Liljegren utanför den nya Dahl-butiken i Haninge.

Om en knapp månad, den femte december, ska dörrarna till den nya Dahl-butiken i Haninge söder om Stockholm öppna för kunderna. För några veckor sedan fick VVS-grossisten tillgång till den nya lokalen och har nu börjat fylla den med både inredning och varor.

– De första veckorna jobbades det flitigt med all nyinköpt inredning som främst kommer att vara på den nedre våningen. Till övervåningen kommer vi att ta med oss inredning från den befintliga butiken, säger Lena Liljegren.

Med hyllorna på plats har de också börja fyllas på. I nuläget lossar en fullastad lastbil ungefär 150-250 artiklar varannan dag.

– Vi har haft en medarbetare på plats som lossar, sorterar och lägger varor på rätt plats.

Just nu har vi fått in runt 1000 artiklar och ska ha in ytterligare 2700 ungefär som inte fanns i det tidigare sortimentet. Men även om det hittills har gått bra så har distriktschef Lena Liljegren och hennes medarbetare ändå tvingats tänka om och revidera ursprungsplanen kring en viktig detalj: hyllkantsetiketterna.

– Det kändes ett tag som att vi stod och stampade på samma ställe, som att vi trampade vatten och inte kom någonvart. Vi samlades därför i ett möte där vi såg över planen och hur vi kunde jobba mer effektivt.

Utgången av mötet blev att backa tillbaka en aning och jobba för att få alla hyllkantsetiketter på plats redan nu, även på hyllorna som ska flyttas med från den gamla butiken.

– Vi insåg att det inte är tid vi vill lägga när vi är inne i flyttveckan, så det är bättre att förbereda så mycket det bara går.

Den 2800 kvadratmeter stora lokalen inreds just nu för fullt.

Vid sidan om varupåfyllning och planering av “hybridflytten” till den nya tvåvåningsbutiken jobbar Lena Liljegren med att beställa inredning och arbetsredskap till personalen. Att skämma bort dem lite extra betalar sig alltid i slutändan, menar hon.

– Jag har plockat fram en serie av möbler som de får välja från, men att lyssna in vad medarbetarna önskar och låta dem vara delaktiga blir alltid bättre i slutändan.

I Haninge-butiken handlar det framförallt om att någon önskar ett större skrivbord, skrivbordslampor, och monitorarmar för dubbla datorskärmar.

– Den investeringen, som ger nöjda medarbetare, har vi alla gånger igen.

Nu är det som sagt bara en knapp månad till butiken ska stå färdig. Med de senaste justeringarna har Lena Liljegren svårt att se att något ska kunna gå fel.

– Vi har allt under kontroll. Det ska vara om alla medarbetare blir sjuk när vi ska flytta, men det lär inte hända.

… och nerverna?

– Jag känner mig kolugn. Jag har gjort så många flyttar nu och det brukar gå väldigt bra. Jag kan inte se att vi ska misslyckas med den här heller.

Vad skulle du säga är viktigast för att få allt att funka de sista veckorna?

– Att vi håller oss till de uppgjorda planerna, säger Lena Liljegren.

___

Fakta: Så är planen för sista veckorna

Med några veckor kvar till flytt ska alla hyllkantsetiketter upp på hyllorna i den gamla butiken och förberedas för att flyttas med. Samtidigt ska gammalt material slängas och nya möbler beställas till den nya butiken där det också sker ett stort arbete med att få upp helt nya produkter på hyllorna

Under flyttveckan börjar inhyrd personal packa ner varor på måndagen medan butiken fortfarande har öppet. Varor som inte säljs så ofta körs över till den nya butiken. Kring lunch på onsdagen stänger butiken helt för att börja det stora flyttracet som beräknas ta fyra dagar. ”Men självklart säljer vi varor om någon kommer förbi och vi inte har packat ner dem”, säger Lena Liljegren.

Lena Liljegrens tips – avvakta med skyltningen:

Visst har butikspersonal börjat prata med kunder om att butiken ska flytta, men några informativa skyltar syns ännu så länge inte till i den nuvarande butiken. Att kommunikation för tidigt kan nämligen få svag effekt, menar Lena Liljegren. “Sitter skylten för länge kommer ingen att läsa den”, säger hon. Två veckor innan flytt är lagom att skylta om flytten, menar distriktschefen.

___

Läs även den tidigare delen om planerna inför flytten och nästa del där Dahl slår upp dörrarna till butiken.
Kontakta oss om du vill veta hur Storesupport kan hjälpa dig med ombyggnation och butiksmiljö.