Få ut mer av din butiksyta
Här är expertens tips

Kan du få ut mer av din försäljningsyta? Säkert. Men då gäller det att tänka efter före. 

– Fundera på vilken signal du vill sända till kunderna, säger Tobias Viklund, försäljningschef på Intrx. 

Att få ut så mycket som möjligt av säljytan är varje butiks mål.  

Men oavsett om du går i tankarna att göra en större ombyggnad eller en mindre justering för att nå dit är vägen till framgång att göra tankearbetet innan du sätter planen i verket, menar Tobias Vinblad, försäljningschef på bolaget Intrx som jobbar med att utveckla idéer, koncept och inredning inom handeln. 

”Gör förstudien och kolla hur dina kundflöden ser ut”

– Är du en lågpris- eller premiumbutik eller en kombination av de världarna? Den känslan ska du sedan försöka förmedla genom design, inredning och exponering. Den totala kundupplevelsen är otroligt viktig, säger han. 

Tobias Vinblad, med närmare 20 års erfarenhet från branschen, pratar om att hitta en röd tråd genom kundvarvet. 

Tobias Vinblad, försäljningschef på Interx

– Gör förstudien och kolla hur dina kundflöden ser ut. Hur rör sig kunderna i avdelningarna, vilka vägar tar de? Har du den kunskapen blir det enklare att ändra layout för att få kunden att välja den väg du som butik önskar. Den väg som är gynnsam för er båda där kunden hittar de varor den behöver och du kan sälja de varor som har lite bättre lönsamhet. 

När det sedan är dags att justera i layout eller exponering går det att lägga hur mycket eller lite pengar som helst. 

– Vissa kundanpassar varenda hörnlist, men det går förstås att göra mindre investeringar och få stort resultat. 

Och oavsett hur butiken är utformad finns det väldigt få varor som säljer sig själva, menar Vinblad. 

– Driften är otroligt viktig. En välfrontad hylla kommer alltid att sälja mer än en hylla med hål i. Därför kan det vara läge att se över driften av butiken innan du förändrar något. 

Om man ändå ska lägga lite mer krut på en avdelning, vilken ska man då prioritera? 

– Frukt och grönt. Det är en avdelning som står för en stor del av bruttomarginalkronorna, säger Tobias Vinblad. 

___

Tobias Vinblads handfasta tips för att maximera säljytan 

1. Jobba med lockande erbjudanden
Den rusande inflationen gör att kunderna håller hårdare i plånboken än tidigare, något som är viktigt att tänka på när du planerar butiken. Ett lockande och prisstarkt erbjudanden redan tidigt i kundvarvet kan vara ett bra tips för att starta köpprocessen oavsett vilken profil du har. “Priset kommer att bli en allt viktigare faktor framåt. Att få till en yta med bra produkter där kunderna känner att de gör klipp direkt blir extra viktigt nu. En störtexponering där allt inte är så ordnat ger en billig känsla.” 

2. Skapa ”goda grannar” i form av sambandsprodukter
Den stora exponeringen behöver inte vara den du räknar hem kronorna på. En lockande exponering med ett erbjudande på pasta kan med fördel följas upp av en marginalstark sambandsprodukt. “Det gäller att inspirera till köp och marginalkronorna räknas ju ut först när kunden lämnar butiken. Då spelar det ingen roll om det är den exponerade varan eller dess granne som inbringar pengen”. 

3. Välkomna förändring
Visst kan kunderna känna en viss förvirring när du stuvar om i kundvarvet. Samtidigt får nya vägar genom butiken kunden att upptäcka varor som de tidigare inte har lagt ner i korgen. “Visst blir det lite mer jobb för medarbetarna att guida kunderna rätt, men ofta får det en positiv effekt på försäljningen. Var inte rädd för att testa. 

4. Hämta långväga inspiration
Att kila in hos grannbutiken för att hämta inspiration kan såklart bli lyckat, men tänk också större och leta goda exempel från hela världen. Via nätet och sociala medier kan du få fram precis hur mycket som helst. “Det finns många länder vars butiker är duktiga på bland annat frukt- och gröntexponeringar. Där kan vi få massor av inspiration. Whole Foods i USA är ofta innovativa och en bra förebild. 

5. Fronta ordentligt
Ett billigt tips är att se över driften av butiken och alltid se till så att hyllorna är välfrontade. “Det är stor skillnad i försäljning mellan en full hylla kontra en med hål i. Då spelar det ingen roll hur mycket man jobbar med kundvarvet, varornas placering och maffiga exponeringen runt om, driften är till syvende och sist viktigast”. 

6. Använd personliga skyltar
Ja, det finns fler “billiga” sätt att få kunden att köpa de varor du faktiskt vill utan att lägga stora pengar på ombyggnation. Personliga skyltar som “Parmaskinka är Hanna i delins klara favorit. Testa den!” kan göra att kunden får upp ögonen för en vara, lockas till köp och samtidigt stärker lojaliteten . “Det höjer absolut merförsäljningen och gör att kunden lär känna butiken och dess medarbetare lite bättre. Perfekt för den lilla butiken som inte har så mycket yta men som ändå vill att highlighta varorna i den ordinarie hyllan”. 

___

Läs mer om butiksutveckling och butiksbyggnation här
Kontakta oss om du vill veta hur Storesupport kan hjälpa dig med ombyggnation och butiksmiljö.