Butikernas fight mot covid19

2020-04-15

Det rådande läget får aktörer i alla branscher, inte minst butik och detaljhandel, att tvingas tänka i nya banor. Dels finns de nya riktlinjerna som Svensk Dagligvaruhandel enats om för livsmedelsbutiker, och samtidigt tas egna initiativ för att ytterligare minska smittspridningen och anpassa reglerna till den verksamheten. Förutom att skydda personal och kunder från att själva smittas, underlätta för riskgrupper att handla trots isolering och förbättra kundflödet, så finns även en ekonomisk vinning i att ta ställning och ansvar eftersom det bidrar till förtroende och lojalitet hos kunderna.

Några av de aktiviteterna vi har noterat i butiker:

  • Borttagning av kundkorgar till förmån för kundvagnar – minskar smittspridningen och blir samtidigt en automatisk avståndsskapare.
  • Ofta och grundlig rengöring av kundkorgar, vagnar, självscanningsdosor.
  • Stationer med handsprit och plasthandskar.
  • Förpackade frukt- och gröntpåsar för att minska självplock.
  • Ombyggnation av kundvarv och varuläggning för att optimera kundflödet.

Kund- och butiksvärd

För att möta det förändrade behovet hos våra butikskunder har vi nu lanserat tjänsten kund- och butiksvärd. Tjänsten är utformad för att möta de nya riktlinjerna men kan anpassas och skräddarsys helt efter era behov.  Vi utbildar kontinuerligt våra medarbetare för att de ska ha aktuell information kring råd och riktlinjer med anledning av corona.

Hur bekämpar ni som butik smittspridningen och finns det något utav dessa vi kan göra eller hjälpa er att vidareutveckla? Kontakta oss gärna om du vill bolla idéer!

Värdefulla länkar

Praktisk information och skyltar för butik

Svensk Handel rådgivning corona