2020-02-04

Personlighet och serviceförmåga viktigast när Storesupport rekryterar till Malmbergs elektriska

När elgrossisten Malmbergs elektriska behöver nya butiksmedarbetare tar de hjälp av Storesupport för att hitta rätt. I en nischad bransch där kundbemötande och att få återkommande kunder är grundläggande blir de långtidsinhyrda konsulterna extra viktiga.

– Våra butikskunder behöver känna att de får den hjälp de behöver och sedan lämna butiken med viljan att komma tillbaka. När vi letar nya medarbetare är social förmåga och känsla för kundservice det vi värderar högst, säger Stefan Andersson, butiks- och etableringschef på Malmbergs.

Malmbergs har haft rask etableringstakt de senaste åren. Just nu finns 21 butiker runtom i Sverige och sedan 2012 har de tagit hjälp av Storesupport för att hitta nya butiksmedarbetare i form av långtidsinhyrda konsulter.

– Vår butiksverksamhet har vuxit markant och att rekrytera är tidskrävande. Vem som helst kan söka medarbetare men att hitta helt rätt personer är svårt. Därför är det värdefullt att arbeta med Storesupport som dessutom har andra approacher och kan vara mer selektiva. Vårt samarbete bygger mycket på att vi litar på varandra, säger Stefan Andersson.

En profil som matchar

De flesta Malmbergs-butikerna har två medarbetare. Utöver rätt kompetens och erfarenhet krävs en social person som trivs med ett stort ansvar och som har lätt för att samarbeta med sina kollegor. För att hitta rätt personer används en kompetensprofil som Malmbergs tagit fram, tillsammans med Storesupports regionala konsultchefer bemannar de med hänsyn till både personlighet och kompetens.

– Med åren har kompetensprofilen bara blivit bättre och vi är trygga med att outsourca det här ansvaret. Oavsett vilken region eller funktion jag har kontakt med på Storesupport är de är alltid tillmötesgående och positiva problemlösare, säger Stefan Andersson.

Värdefullt steg i karriären

Nina Bryngeld som är Key Account Manager på Storesupport har bara gott att säga om Malmbergs som arbetsgivare.

– Malmbergs är väldigt omtänksamma mot sina medarbetare, oavsett om de är konsulter från oss eller anställda. Det rimmar väl med oss på Storesupport och vår strävan mot att vara ett värdefullt steg i karriären, säger Nina Bryngeld.

Malmbergs hyr in konsulter i ett halvår till två år med målsättningen att anställa dem. En viktig del i Storesupports process handlar därför om att hitta personer som stannar över tid och matchar övriga anställda i de små personalgrupperna.

Malmöbutikens senaste tillskott

I Göteborg kommer sex av sju butiksmedarbetare på Malmbergs från Storesupport och i Malmö gäller det samtliga tre butiksmedarbetare. Richard Nilsson, 62, är det senaste tillskottet. Han har varit inhyrd från Storesupport en längre tid men är numera anställd av Malmbergs.

– Normalt sett brukar våra konsulter vara yngre än Richard men vi ser att hans erfarenhet är en fördel och han tillför mycket till personalgruppen. Han har rätt profil, en stor personlighet och fallenhet för att prata med folk på rätt sätt. Richard är ett jättebra exempel på att Storesupport hittar rätt personligheter, säger Stefan Andersson, butiks- och etableringschef på Malmbergs.

Om Malmbergs elektriska

Malmbergs är ett ledande handelshus i el på den nordiska marknaden för installatörer, industri-, bygg- och uthyrningsföretag samt återförsäljare.

Malmbergs Sverige startade sin nuvarande verksamhet 1981 då bolaget ändrade inriktning till att vara ett import-, agentur- och handelsföretag med egen distribution och grossistförsäljning av elartiklar till elinstallatörer, grossister och industriföretag. Under senare år har Malmbergs ökat sina satsningar på utveckling av egna märkesvaror, EMV, genom att öka integrationen bakåt i tillverkningsledet med investeringar i såväl produktutveckling som design.

www.malmbergs.com

Josefin Holmqvist

Marknadsansvarig
Telefon: 076-049 82 62
E-post: josefin.holmqvist@storesupport.se

Storesupport i siffror

Aktuellt på Storesupport

Trendrapport: Koncept och pop up – så bygger varumärken fysiska kundrelationer
#Trendrapporter
Trendrapport: Koncept och pop up – så bygger varumärken fysiska kundrelationer

Både fysiska butiker och e-handlare testar nya metoder för att bygga starkare kundrelationer. Två starka trender som hållit i sig de senaste.. Läs vidare »

#Nyheter
13 februari, 2020
Stärkt ledarskap och ökad merförsäljning efter utbildningen hos Storesupport

Lisa Nicolaysen, butikschef på Mr Cake i Stockholm gick Storesupports butiksledarutbildning i november och har redan märkt en stor effekt i både.. Läs vidare »

#Nyheter
4 februari, 2020
Personlighet och serviceförmåga viktigast när Storesupport rekryterar till Malmbergs elektriska

När elgrossisten Malmbergs elektriska behöver nya butiksmedarbetare tar de hjälp av Storesupport för att hitta rätt. I en nischad bransch där kundbemötande och att få återkommande kunder är grundläggande blir de långtidsinhyrda konsulterna extra viktiga. – Våra butikskunder behöver känna.. Läs vidare »

#Nyheter
28 januari, 2020
Lisa Schuman blir HR-chef och vice vd, Morgan Holmström affärsområdeschef

Efter tre år som regionchef och affärsområdeschef för butiksbemanning på Storesupport tar Lisa Schuman nu klivet in i rollen som HR-chef och.. Läs vidare »

Några av våra uppdragsgivare