2019-10-16

Case: Etableringen av Ahlsells Flagship Store i Mölndal

När Ahlsell skulle bygga en ny, 4000 kvadratmeter stor Flagship Store i Mölndal var en av deras första åtgärder att kontakta Storesupport. Sedan 2017 har Storesupports etableringsteam varit med i etablerandet av 15 Ahlsell-butiker runt om i Sverige.

– Först sätter vi ihop ett arbetslag med rätt kompetenser för själva uppdraget. Eftersom vi är med och ansvarar för att planera butiksflödet, fylla på hyllorna och se till så att allt är färdigt till öppningen så består arbetslaget av olika expertiser där alla har lång erfarenhet av att starta upp en butik från grunden, säger Nina Bryngeld, Key Account Manager hos Storesupport.

Ett planogram är en av de viktigaste delarna för att lyckas etablera en framgångsrik och säljande butik. Det är en ritning över hur varuflödet i butiken ska fungera för att effektivisera försäljningen och skapa en positiv kundupplevelse. Få butikskedjor i gör det själv-branschen där Ahlsell är verksamma har egna planogram för nyetableringar och enligt Martin Eckervad, regional säljledare på Ahlsell, är det en stor anledning till att de väljer Storesupport.

– Storesupport kan verkligen utforma en butik så den blir så säljeffektiv och kundanpassad som möjligt. De har visat det i flera av våra tidigare butiksetableringar och vi är otroligt nöjda med resultatet även i Mölndal. Vi är alltid i trygga händer med Storesupport.

– En stor del av framgången tillsammans med Ahlsell är att vi har jobbat fram ett koncept som fungerar och som gör alla butiker kund- och försäljningsoptimerade. Det är just den expertisen som våra medarbetare bidrar med, säger Nina Bryngeld.

Rätt vara på rätt plats

När planeringsfasen är slutförd börjar den fysiskt krävande delen, att montera upp de olika varusegmenten och fylla de tomma hyllorna med cirka 20 000 artiklar. I Mölndal arbetade Storesupport tillsammans med butikschefen Mattias Taubes team för att butiken skulle stå redo på öppningsdagen 22 maj. Invigningen blev lyckad med många kunder och nyfikna besökare.

– Gänget från Storesupport gjorde ett jättejobb med att både planera och fylla butiken med varor. De följde tidsplanen till hundra procent och vi var aldrig osäkra på att hinna i tid, säger Mattias Taube.

– Jag blir lika imponerad av våra medarbetare efter varje ny butiksetablering. De tar fullt ansvar från start till mål och ser till att varje detalj blir perfekt. Detta projekt var särskilt roligt eftersom det är Ahlsells första flagship store, och det är jättekul att butiksinvigningen blev lyckad, säger Nina Bryngeld.

Utvärdering

En tid efter att ett lanseringsprojekt är avslutat och en butik är invigd, träffar Nina de ansvariga för utvärdering och analys. Så även i detta projekt.

– Det handlar dels om att säkerställa att de är nöjda med resultatet, dels om att utvärdera vilka delar vi kan effektivisera och göra nästa etablering ännu bättre, säger Nina Bryngeld. Långsiktigt samarbete ger framgång Storesupports team har varit en självklar del vid etablering av 15 olika Ahlsell-butiker de senaste två åren. Enligt Nina Bryngeld är det långvariga samarbetet en framgångsfaktor till den lyckade butiksetableringen i Mölndal.

– Vi har blivit specialister på Ahlsells varumärke och vet exakt hur de vill ha det, och säger Nina Bryngeld.

Johan Lundén är ansvarig för Ahlsells butiker i Sverige och håller med Ninas analys.

– Vi ville hitta en samarbetspartner att växa med och som hade förståelse för vår verksamhet och de utmaningar vi stod inför – och det har vi verkligen lyckats med. Vi har stort förtroende för Storesupports kunnande och ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans.

Om Ahlsell

Ahlsell är den ledande distributören i Norden av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter för installatörer, byggbolag, fastighetsskötare, industri- och kraftbolag samt offentlig sektor. Med cirka 5 700 medarbetare, över 240 butiker och tre centrallager arbetar Ahlsell efter kundlöftet: Ahlsell gör det enklare att vara proffs.

Josefin Holmqvist

Marknadsansvarig
Telefon: 076-049 82 62
E-post: josefin.holmqvist@storesupport.se

Storesupport i siffror

Aktuellt på Storesupport

E-handlarens största utmaning – The Last Mile
#Trendrapporter
E-handlarens största utmaning – The Last Mile

Kravet på snabba och smidiga leveranser inom e-handeln ökar och på grund av coronapandemin har utvecklingen gått snabbare än väntat. Mycket fokus.. Läs vidare »

#Nyheter
10 november, 2020
Storesupport fortsatt på listan över Sveriges största kompetensföretag

Kompetensföretagen tar varje kvartal fram en rapport över Sveriges största kompetensföretag, vilken för kvartal 3 (juli-september) 2020 släpptes under måndagen 9/11. Storesupport.. Läs vidare »

#Nyheter
6 november, 2020
Storesupport rekryterar Key Account Manager med bred kunskap från detaljhandeln

Storesupport får ett ökande antal kunder inom detaljhandel och har därför förstärkt med Key Account Manager Madeleine Bergquist. Madeleine har en lång erfarenhet.. Läs vidare »

#Nyheter
29 oktober, 2020
Apohem expanderar – väljer Storesupport för rekrytering och bemanning

Apohem väljer Storesupport som partner för att stötta med rekrytering och bemanning inför expansion och uppstart av det nya lagret. Det 18.. Läs vidare »

Några av våra uppdragsgivare