Carlsberg ökar sin försäljningl

Carlsberg är tredje största bryggeriet i världen och arbetar nu med Storesupports tjänster inom plock och merchandise allt för att frigöra & effektivisera tiden för sina egna säljare, så att de kan göra fler & bättre kundbesök.

Carlsberg med sina främsta varumärken som Carlsberg, Pripps blå, Falcon, Tuborg, Staropramen, Ramlösa, Pepsi, Apotekarnes och Festis, har sett över sin organisation och flöde. Genom att de anlitar tjänster från Storesupport så har de nu frigjort den egna säljkåren till att göra fler och kvalitativa besök hos sina kunder. Nu hinner de med även de mindre butikerna vilket genererat en ökad försäljning. Storesupports konsulter arbetar med fasta plock på gavlar och torg (som tidigare deras egna säljare gjorde) för att Carlsberg ska få behålla de bra butiksplatserna. Även vid stora volymbeställningar runt högtider/säsonger och kampanjperioder så bokar de in extra resurser.

– Det fungerar väldigt bra, alltid snyggt gjort och vid oförutsedda händelser löser de det med egna initiativ som vi tycker om, säger Mikael Carnebratt på Carlsberg.

Försäljningen hos Carlsberg har ökat med 120% i vissa butiker med den nya strukturen och samarbetet med Storesupport.

– Det handlar om kommunikation och kontinuitet. Vi har väldigt god kontakt genom alla led, om tex våra säljare lovar våra kunder något, som plock och exponering, så är det viktigt att Storesupports konsulter håller det vi lovar, och det gör de, mycket tack vare god kommunikation.

– Våra säljare hinner med 5 kundbesök varje dag nu, och de får en länk med bilder från Storesupport på hur exponeringen ser ut, så att de kan följa upp och se att allt sköts enligt önskemål.

– Jag får också en rapport varje månad med de antal timmar som vi anlitat Storesupport, så vi kan följa upp och inte överskrida vår budget.

– Även om det är en kostnad att anlita tjänsterna för plock och exponering, så ger det ändå bättre utveckling och lönsamhet för oss, avslutar Mikael.

Läs mer om våra tjänster inom Brands »