E-handlarens största utmaning – The Last Mile

Kravet på snabba och smidiga leveranser inom e-handeln ökar och på grund av coronapandemin har utvecklingen gått snabbare än väntat. Mycket fokus ligger på The Last Mile, den sista delen av kundresan.

–  The Last Mile är kanske viktigast i hela leveranskedjan. Leveransen ska bara fungera och gör den inte det riskerar man tappa kunden för gott till en konkurrent. Med de låga marginaler som råder inom e-handeln så kan det vara förödande, säger Benjamin Ghebremicael, leveranschef på Storesupport.

Läs mer om vårt erbjudande för Last Mile.


Begreppet The Last Mile kommer ursprungligen från telekombranschen men har under de senaste åren används för att beskriva den sista delen av kundresan inom logistik, där leveransen når slutkunden.

– Att leveranserna ska gå snabbare och snabbare har vi sett under en längre tid. Det finns många aktörer som har tagit sig in på marknaden för hemleverans med olika typer av påhittiga lösningar, säger Benjamin Ghebremicael.

Butiker såsom Clas Ohlson och Biltema har Click and Collect som leveransalternativ, där den förstnämnda gör det möjligt att hämta onlinebeställningar inom 30 minuter i butik. Biltema har dessutom kompletterat med en Drive In-lösning där personalen kommer ut och lämnar varorna direkt i bilen. Foodora satsar på det nya konceptet Foodora Markets, som ska leverera livsmedel inom 30 minuter.

Snabbare utveckling

E-handeln har fått ett ordentligt uppsving av coronapandemin. Under april månad handlade 78 procent av svenskarna på nätet, vilket är den högsta nivån i e-handelns utveckling någonsin. Det har även ökat kraven på snabba och enkla leveranssätt.

– Den utveckling som vi såg komma har påskyndats. Konsumenterna accepterar inte längre långsamma leveranser. Dessutom vill många kunna välja när och var de ska hämta ut sitt paket och helst ha minst ett alternativ som är fritt från mänsklig kontakt, säger Benjamin Ghebremicael.

Kundernas krav har både ökat och förändrats. I vissa fall är valmöjligheterna viktigare än själva priset. I en internationell undersökning från SAS Institute säger 61 procent av deltagarna att de skulle betala mer för produkter och tjänster om företaget har en bra kundupplevelse under coronapandemin. Vidare tycker 46 procent att kundupplevelsen är viktigare än låga priser och rabatter och 38 procent sätter stort värde i bekvämlighet.

Stora satsningar

Det sker stora satsningar på marknaden och aktörerna tävlar om att leverera varor fram till slutkunden på bästa vis. Det handlar alltså inte längre enbart om att vara bara snabbast eller billigast, utan även om att kunna erbjuda valmöjligheter, oavsett om kunden vill ha leverans fram till sin egen ytterdörr eller till ett kontaktlöst paketskåp.

Instabox har knutit tills sig 15 nya nätbutiker och 5 nya logistikterminaler, dessutom storsatsar de inför shoppinghelgen Black Friday med ytterligare paketskåp. Även DHL har börjat med leveransskåp.

En ny aktör på marknaden är storspelaren Amazon som i slutet av oktober öppnade e-handelssajten för Sverige. Bland annat kommer statliga Postnord vara en distributör.

– Det är spännande att fundera på vad alla dessa lösningar kommer att göra med branschen och konkurrensen på sikt. Har man inte en personalstyrka som kan täcka upp för att säkra leveransen kan det bli svårt att klara sig inom e-handeln, säger Benjamin Ghebremicael, leveranschef på Storesupport.

– Vi bedriver en stor Last Mile lösning där vi levererar hem mat för Hemköp, Willys och Mat.se. För oss är det väldigt viktigt med de självklara sakerna som tidspassning, säkert trafikförfarande, hållbarhet, sunda och kollektivavtalsmässiga anställningsvillkor osv. Vi lägger också stor vikt vid kundupplevelsen vid själva leveransen – våra chaufförer gör stor skillnad i hur våra kunder uppfattar oss, säger Per Brolin, nationell transportchef på Axfood e-handel.