Ny grafisk profil ska spegla Storesupports position

2019-12-12

Storesupport uppdaterar den grafiska profilen med syfte att bättre symbolisera företagets position som modern helhetsleverantör till detaljhandeln.

– Vi är väldigt nöjda med vår nya visuella varumärkesidentitet och tycker att den är helt rätt för var vi står idag, säger Josefin Holmqvist, marknadsansvarig på Storesupport.

Storesupport firar snart 20 år i detaljhandeln och på dessa år har det nästan hänt lika mycket med företaget som branschen i stort. Något som inte påverkats lika mycket är den grafiska profilen som varit sig lik genom åren. 2015 presenterades en ny identitet med den orange färgen som bas och ny logotyp. Sedan dess har Storesupport dubblat omsättningen med råge och breddat tjänsteutbudet, det är med andra ord helt rätt att göra en uppdatering.

– Man skulle kunna säga att profilen tagits fram med både ett inifrån-ut och utifrån-inperspektiv. Vi har utgått från oss Storesupport, vår personal och vad vi gör, men samtidigt har vi velat se till omvärlden och vår bransch, alltså detaljhandeln, för inspiration säger Josefin Holmqvist.

Evolution snarare än revolution

I den visuella kommunikationen hör till exempel logotyp, typsnitt, färger och bilder, som alla fått ett nytt utseende.

– Vi ser det som en evolution snarare än en revolution. Man kan likna det vid att vi har gjort en ansiktslyftning av varumärket, säger Peter Erikson, vd. Vi har inte skrotat och tagit fram något helt nytt, utan använt det bästa från det vi haft och anpassat det efter dagens moderna Storesupport.

Designern som har gjort uppdateringen av grafiska profilen heter Niklas Edelström, Art Director på Edelström Design och över 15 års erfarenhet av varumärkesarbete.

– Det är roligt att jobba med Storesupport. Det finns starka värderingar och en bra företagskultur vilket gör arbetet tacksamt, säger Niklas Edelström.

Förutom Edelström Design har Storesupport under året även inlett samarbete med ett nytt produktionsbolag för film samt en ny fotograf.