Behöver du hjälp?
Vi vill gärna hjälpa dig!
Välj nedan vilket kontaktsätt som passar dig bäst.
Vi vill gärna hjälpa dig!
Välj nedan vilket kontaktsätt som passar dig bäst.
Mod och kreativitet är vad som kännetecknar Årets butik 2022. Med en vinst från Matinspirationspriset 2020 i bagaget har den moderna lanthandeln fortsatt att utvecklas och blivit en lokal knytpunkt där matglädje och innovation samlas. Stort gratis till Ica Supermarket Almö Livs som kammar hem priset Årets butik 2022!Foto: Mikael Gustavsen
Igår samlades flera av branschens aktörer i Stockholms stadshus och Blå hallen när Dagligvarugalan för 14e året i rad gick av stapeln. Med syfte att hylla alla daglivaruhandelns hjältar en välförtjänt plats i rampljuset delas flera stora priser ut. I de 20 kategorierna hittar man bland annat Årets butik, Årets ekoinsats och Årets matinspiration. Under året arbetar olika jurygrupper hårt för att utse finalisterna i respektive kategori, och Storesupport har sedan starten varit stolt sponsor av priset Årets butik.
– Årets butik är en väldigt viktig kategori för oss, eftersom det ger oss chansen att besöka butiker från norr till söder som är innovativa och ligger i framkant. Vi tror på att priset får fler personer och butiker att inspireras, vilket i förlängningen är det som utvecklar detaljhandeln, Åsa Palander, Försäljningschef på Storesupport.
När det mest ärofyllda branschpriset ska delas ut är det flera kriterier som måste uppfyllas. Årets Butik ska vara en destination värd en omväg, samtidigt som det gäller att skapa lönsamhet över tid genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Många butiker slåss om utmärkelsen, och i år blev det Coop Hagastaden, City Gross Hyllie och Ica Supermarket Almö Livs som stod på prispallen. Att pokalen till slut gick till Ica Supermarket Almö Livs blev för många ingen överraskning, då butiken lyckas sticka ut på många sätt.
Ica Supermarket Almö Livs må ligga mindre centralt än kategorins andra finalistnominerade, men butiken fyller definitivt kriteriet av att vara värt en omväg. Västkustidyllen Myggenäs är en del av Tjörn, där Almö Livs spelar en central roll för lokalsamhället. Trots att de varit verksamma i över 50 år är det mycket som skiljer butiken från en klassisk lanthandel. Oavsett om det är genom att lyfta lokala kreatörer i den egna interiörbutiken eller förädla svinn till fantastiska rätter i butikens restaurang så hittar Almö Livs ständigt nya vägar att utveckla verksamheten och engagera kunderna.
– För oss har det såklart varit ett mål att få stå som Årets butik! Vi älskar människor och vi älskar framför allt mat, och vi satsar på att göra varje dag enklare för dem som också älskar mat. För att sticka ut som butik måste man våga satsa, våga vara järv, våga ha svinn och våga ta tuffa beslut, för till slut lönar det sig faktiskt, säger Patrik ”Putte” Hermansson, Ica-handlare på Almö Livs.
Vinnaren av Årets butik kännetecknas av en butik som ska vara extraordinär på flera sätt. Att skapa nöjda och lojala kunder är ett självklart mål för alla butiker, vilket är och blir en allt större utmaning i tuffa tider som dessa. Det krävs en förmåga att kombinera matglädjen och den dagliga butiksdriften med en affärskänsla och ett nytänkande utöver det vanliga. Årets butik har verkligen utvecklats med starkt fokus på sin roll och uppgift på sin lokala marknad och skapat kundnytta på ett fantastiskt sätt. Väl värd en omväg.
Läs mer om galan på Fri Köpenskap.