2019-11-28

Foodoki växer med säljkraft från Storesupport

Med en hälsosam och hållbar matfilosofi etablerar Foodoki den okinordiska maten och varumärket Okivi i svensk dagligvaruhandel. Säljkraft och demopersonal kommer till stor del från Storesupport.

– Vi kontaktade Storesupport eftersom vi behövde en partner som kunde tillgodose alla våra behov för att öka butiksnärvaron och få konsumenterna att upptäcka Okivi med hjälp av butiksmaterial och smakprovningar, säger Therese Axberg, Key Account- & Sales Operations Manager på Foodoki.

Den japanska ögruppen Okinawa är en så kallad blå zon, en av de platser i världen där man lever längst. De är friska och vitala långt upp i åldern, huvudsakligen beroende på vad och hur de äter. Den okinordiska maten grundar sig på flera decenniers studier av Okinawa-borna och flera pilotstudier i Sverige. Studierna visar att vad och hur man äter har stor betydelse för hälsan och att man med några få, enkla steg kan påverka sin egen i rätt riktning. Utifrån dessa insikter föddes varumärket Okivi®.

Den okinordiska maten bygger på samma grundprinciper som den på Okinawa. I samarbete med kockar och forskare på Igelösa Life Science har Foodoki tagit fram måltidskomponenter som passar vår nordiska matkultur och smakpalett. Till exempel nordiska matgryn och grönsaksblandningar.

Krävs kunskap och intresse hos säljarna

– De som ska sälja och demonstrera våra produkter behöver ha kunskap och intresse för hälsa och mat. I möten krävs att säljaren kan sälja in hela konceptet kring Okivi® och okinordisk mat. Inte bara produkterna utan även hur vi driver matinspiration via vår receptbank och delar med oss av tips kring hälsa och matlagning via vår hälsocoach, sociala medier och vårt nyhetsbrev. Vi behöver säljare som brinner för våra produkter lika mycket som vi gör, vilket inte är lätt att hitta, men vi är hittills nöjda med Storesupports personal, säger Therese Axberg.

Två säljare från Storesupport bearbetar nu marknaden i Skåne och Göteborg och ett antal matdemonstratörer från Storesupport har utbildats av Foodokis hälsocoach. I Stockholm finns nu planer på att anlita ännu en säljare.

– Det är alltid roligt med nya nära samarbeten, men extra kul att få jobba med så lovande och kvalitetssäkra varumärken som Foodoki, säger Joachim Holmner, affärsområdeschef med fokus på varumärkesägare på Storesupport.

Om Foodoki

I skånska Igelösa har kockar och forskare tagit fram en nordisk variant av matfilosofin från ön Okinawa – den okinordiska maten. Okinawa är en av de platser i världen där man lever längst och en stor del av hemligheten ligger i den goda maten: massor av grönsaker, fullkorn, gryn, varvat med frukt, fisk, lite kyckling och ägg. Med naturligt goda råvaror och ingredienser vi gillar i Norden, har kockarna i Igelösa skapat recept som ligger till grund för produkterna från Okivi®.

https://okivi.se/

Se pressrelease.

Josefin Holmqvist

Marknadsansvarig
Telefon: 076-049 82 62
E-post: josefin.holmqvist@storesupport.se

Storesupport i siffror

Aktuellt på Storesupport

Den lokala marknaden – flexibilitet med kundens upplevelse i fokus
#Trendrapporter
Den lokala marknaden – flexibilitet med kundens upplevelse i fokus

I en marknad som blir allt mer komplex, med branschglidning och en ökad e-handel, blir det allt viktigare att verkligen förstå och.. Läs vidare »

#Nyheter
7 april, 2021
David Manea är Månadens Storesupportare mars

David Manea på Dagab centrallager i Jordbro, Stockholm, är Månadens Storesupportare mars 2021. – Grattis David! Hur känns det? Tack! Det känns.. Läs vidare »

#Nyheter
10 mars, 2021
Svensk Cater väljer Storesupport som bemanningspartner i Upplands Väsby

Svensk Cater väljer Storesupport som bemanningspartner till sitt lager i Upplands Väsby. Svensk Cater har som ambition att vara en flexibel partner.. Läs vidare »

#Nyheter
5 mars, 2021
Jan Rademaekers är Månadens Storesupportare februari!

Jan Rademaekers, från Storesupports ombyggnationsteam, för tillfället projektledare på Swedol i Västra Frölunda, är månadens Storesupportare februari 2021. Grattis Jan! Hur känns.. Läs vidare »