Detaljhandeln i kristider

2020-03-13

Med anledning av Coronavirusets spridning i världen och Sverige så ställs samhället, och inte minst detaljhandeln, på sin spets. Villkoren för alla vardagliga rutiner som att gå till jobbet, att transportera sig, att umgås med vänner, eller en så nödvändig samhällsfunktion som inhandling av livsmedel, ändras radikalt.

Frågorna är många, på internationell som lokal nivå, och svaren desto färre. På Storesupport jobbar vi oavbrutet med att vara uppdaterade kring och följa information, rekommendationer och uppmaningar från Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter, för att kontinuerligt kunna informera vår personal och stödja våra kunder på bästa sätt. Denna vecka har vi sett en radikal ökning i svenska dagligvaruhandeln både gällande butiksförsäljning och e-handel vilket även lett till en ökad efterfrågan på våra bemanningstjänster. Vi jobbar hårt tillsammans med våra kunder för att hantera varorna på lagren, leverera hem matkassar, att plocka varor i butikerna, samt hantera de stora kundtillströmningarna.

I dessa tider vill vi på Storesupport även ta tillfälle att särskilt understryka vikten av att välja informationskällor med omsorg. Dagens datum, den 13 mars, sammanfaller med källkritikens dag och det passar därför särskilt bra att påminnas om att inte sprida obekräftad information via exempelvis sociala medier. Genom ett kritiskt förhållningssätt och att endast följa råd från betrodda källor kan vi hjälpas åt att minska ryktesspridning och säkerställa att vi alla gör vårt bästa för att minska risken för smittspridning.