Dagab väljer Storesupport när de rekryterar nya medarbetare

Att rekrytera personal är utmanande för många företag och att hitta rätt person som matchar företagets värderingar och kravprofil är ofta en ännu större utmaning. Det ska stämma både geografiskt och demografiskt, vilket är något som Storesupport är noggranna med i sina rekryteringsprocesser.

När logistikjätten Dagab behöver nya medarbetare vänder de sig till Storesupport som hjälper dem att hitta de rätta kandidaterna – och denna gång, som ofta, blev rekryteringen en fullträff.

– Vi har ett väldigt tight och transparent samarbete sedan långt tillbaka med Storesupport. Det största värdet i vårt samarbete skulle jag säga ligger i att vi jobbar mot samma mål. Alla vill att verksamheten ska gå framåt och utvecklas, säger Anton Hilmersson, arbetsledare på Dagab.

En lyckad rekrytering med alla rätt utefter kravprofil

Dagab är Axfoods inköp- och logistikbolag som ansvarar för koncernens sortiment, inköp och logistik. Som supportbolag har Dagab en nyckelroll i att ständigt effektivisera varuflödet från sortiment och inköp, till lagerhantering och distribution. Att Dagabs team består av rätt medarbetare utefter kravprofil är därför viktigt för hög leveranssäkerhet och kvalité i alla led.

Vi har sedan tidigare lämnat en kravprofil på vad det är för typ av kandidater vi söker och i detta fall matchade Victor på samtliga punkter, förklarar Anton.

Victor Zamora, som ursprungligen kommer från Gran Canaria, har under sina fyra år i Sverige arbetat deltid i ett antal olika butiker. Tillslut blev det av flera anledningar utmanande att få ihop en deltidsanställning med familjelivet och han började se sig om efter en heltidstjänst. I samma veva kom Victor att höra talas om Storesupport för första gången.

– Det var faktiskt en granne som tipsade mig om Storesupport, så jag registrerade mig på deras hemsida i hopp om att hitta en heltidstjänst som passade mig. Kort därpå fick jag ett mejl om att de sökte personal till en roll på Dagab som matchade min profil och jag blev kallad till gruppintervju. När de hade beslutat att gå vidare med mig fick jag träffa Anton som är arbetsledare på Dagab, säger Victor.

– Storesupport både var och är jättebra. Hela rekryteringsprocessen gick smidigt och de är väldigt tillmötesgående. De tar verkligen hand om en och ser allt jobb som man gör även efter provanställningen. Det känns ovanligt och det gillar jag mycket, fortsätter Victor.

→ Läs vidare Rekryteringskostnader som drar iväg? Så mycket sparar/vinner ni på att överlåta rekryteringen

Tydliga effektivitets- och kvalitetsmål – viktigt för alla

Inom Dagab finns både höga och tydliga effektivitets- och kvalitetsmål för alla anställda att följa för att verksamheten ska vara mätbar, samt för att bemanningen ska bli korrekt.

Målen är desamma för alla, oavsett om man är anställd för Storesupport eller Dagab. Samtliga anställda strävar mot målen individuellt, men det är av stor vikt att alla arbetar som ett team för att nå dem.

– För alla anställda har vi tydliga mål och förhållningsregler, uppföljning på veckobasis samt kontinuerliga möten gällande bland annat produktivitet, kvalité och deras trivsel, förklarar Anton.

Victor är idag är fast anställd på Dagab där han trivs väldigt bra. Att det dessutom finns tydliga mål att arbeta mot med möjlighet till utveckling och att klättra i karriären beskriver han som värdefullt.

– Det var utmanande i början att ställa om mig, men nu trivs jag verkligen jättebra. På Dagab finns tydliga kvalitetsmål som alla strävar mot, vilket är något som jag verkligen uppskattar och att det finns goda möjligheter att utvecklas, säger Victor.