Är du en erfaren butiksutvecklare?
Hur når man kunderna? Hur får man kunderna att hitta rätt i butiken, köpa så mycket som möjligt och – framförallt – återkomma? Det här är en fråga som många brottas med idag. Det är skillnad mellan olika butiker och även om kundens smak skiljer sig åt så finns det ändå väldigt mycket jobb att göra för att hitta rätt.
Man vill som kund känna att man får en personlig service, man vill kunna hitta de varor man söker och man vill ha en smidig betalning.
Till detta så vill man som butiksägare och koncern också kunna locka kunderna till att köpa mer. Detta genom smart placering av produkter, genom tydliga erbjudanden och genom att hela tiden fronta de varor som finns tillgängliga. En kund som inte upplever att en butik känna familjär kommer hellre att besöka en konkurrent – även om detta kostar några kronor extra.
Som butiksutvecklare har man ett spännande arbete framför sig och just nu så finns det en stor efterfrågan efter denna kompetens.
Många söker efter skickliga butiksutvecklare
Att arbeta som butiksutvecklare innebär att man ska skapa en kundupplevelse som gör att kunden får sina önskemål uppfyllda och samtidigt också – givetvis – skapa ett mervärde för butiken. Man vill öka försäljningen, men man vill göra det utan att tränga sig på.
Det kan innebära att man strukturerar om i butiken; ändrar placering på hyllorna, byter plats på vissa livsmedel och därigenom skapar ett bättre flöde som kunderna upplever som mer familjärt och tydligare.
En skicklig butiksutvecklare kan genom att se de små detaljerna förändra hela butikens struktur och därigenom också bidra – i allra högsta grad – till en ökad försäljning och en högre omsättning. Det är ingen slump att fler butiker och koncerner letar med ljus och lykta efter butiksutvecklare. Man vet att rätt sådan kan göra en enorm skillnad.