2019-11-05

Trendrapport: Snart är det Black Friday, och nu vill alla e-handlare ha en egen shoppingdag

Black Friday har länge ansetts vara världens största shoppingfest i e-handeln och en dag som de flesta e-handlare gör kampanj på. Men sett till enskilda e-handlare har sedan några år tillbaka en annan dag i november gett Black Friday konkurrens. Det är e-handelsjätten Alibabas Singles Day som infaller 11 november då de under förra året sålde varor för över 30 miljarder dollar.  

Och trenden med stora aktörer som skapar egna shoppingdagar växer. Här är några stora shoppingdagar som e-handelsaktörer lanserat runt om i världen och som andra börjar ta efter: 

Singles Day 

Singles Day som koncept växte fram på kinesiska universitet i mitten av 90-talet, som ett alternativ till alla hjärtans dag och ett sätt för studenter att fira sitt singelskap. År 2009 började e-handelsjätten Alibaba marknadsföra Singles Day som en shoppingdag, och sedan dess har försäljningen online och i butik växt kraftigt för varje år – under Singles Day förra året sålde Alibaba varor för över 30 miljarder dollar.  

Prime Day  

Amazon kopierade år 2015 framgångsrecept Singels Day från Alibaba med en helt egen shoppingdag när företaget firade 20 år. De lanserade Prime Day som sedan dess är en två dagars köpfest varje år. Amazon offentliggör inte försäljningssiffrorna men flera uppskattningar för förra årets Prime Day ligger på runt 4 miljarder dollar. 

Big Billion Days 

Indien har e-handelsföretaget Flipkart lanserat en egen shoppinghelg, Big Billion Day som lägligt nog sammanfaller med att många indier får sina årsbonusar. Big Billion Day har nu växt till Indiens största rea-dag. 

Sverige 

I Sverige uppmärksammades Black Friday för första gången 2013 och det ledde till en hundraprocentig försäljningsökning i e-handeln jämfört med en vanlig fredag. Tre år senare blev CDON första svenska e-handelsaktör att lansera en egen shoppingdag – Green Friday – och Elgiganten har sedan 2017 satsat på att lansera Singles Day i Sverige.  

Men än så länge är Black Friday den största svenska shoppingdagen och det återstår att se om Singles Day eller någon annan ny shoppingdag kan komma att konkurrera i framtiden. 

Josefin Holmqvist

Marknadsansvarig
Telefon: 076-049 82 62
E-post: josefin.holmqvist@storesupport.se

Storesupport i siffror

Aktuellt på Storesupport

Trendrapport: Snart är det Black Friday, och nu vill alla e-handlare ha en egen shoppingdag #Trendrapporter

Trendrapport: Snart är det Black Friday, och nu vill alla e-handlare ha en egen shoppingdag

Black Friday har länge ansetts vara världens största shoppingfest i e-handeln och en dag som de flesta e-handlare gör kampanj på. Men sett till enskilda e-handlare har sedan några år tillbaka en annan.. Läs vidare »

#Nyheter
12 november, 2019

En Ica-butik kan verka lik den andra men lokal försäljningsstatistik, typ av kundstock och sortiment kan påverka hur försäljningen ser ut. Sortimentsrevidering.. Läs vidare »

#Nyheter
16 oktober, 2019

När Ahlsell skulle bygga en ny, 4000 kvadratmeter stor Flagship Store i Mölndal var en av deras första åtgärder att kontakta Storesupport... Läs vidare »

#Nyheter
3 oktober, 2019

Storesupport rekryterar Joachim Holmner som ny affärsområdeschef med ansvar att vidareutveckla företagets erbjudande för varumärken inom bland annat merchandise, sortimentsrevidering, varuplock och.. Läs vidare »

Några av våra uppdragsgivare